söndag 1 november 2009

Glenn?

Heter alla fortfarande Glenn i Göteborg? Trots att SM-guldet hamnade så fel.
Ja, givetvis gör vi det.

Noterar i SM-finalen att IFK inte håller koll på markeringarna när AIK gör mål, att Selakovics träff i målramen var värd ett bättre öde, att Bojan gör ett sagolikt otrevligt intryck till skillnad från Mutumba, som var precis överallt på hela planen.

Annars blir jag mest förbannad över den så kallade kulturen kring fotbollen. De osnutna supportrarna. Allt det där som gör att en SM-final kostar två miljoner extra att bevaka. Utöver alla de kronor en vanlig icke-högriskmatch kostar. Bara det att det finns något som heter "högriskmatch"...
Och allt ska vi betala. Skattebetalarna.
Varför i hela havet då?

Om en konsert ska bevakas och om den av någon anledning - satanister, vit-makt-puckon - skulle klassas som "högrisk" - då är det konsertarrangören som ansvarar. Förstås. Eftersom det är arrangören som tjänar pengar på det hela.

Vem tjänar pengar på fotbollsmatcher? Klubbarna. Och TV-bolagen. De där TV-bolagen som gör att jag, om jag nu är intresserad av en SM-final i fotboll, behöver pröjsa 109 kronor för att kunna se den. Matcherna visas nämligen inte på skatte/licensbetalarnas TV-kanaler. Det borde väl rimligtvis vara de som får pröjsa för säkerheten? Och för skadegörelsen - om säkerheten inte håller?

Jag pröjsar med glädje en hög skatt för att folk ska slippa må dåligt, för att alla ska ha möjligheter till en schysst vård, för att den som har otur och drabbas av den ena eller andra hemskheten inte ska behöva lida också ekonomiskt av det.
Men inte för att några jubelåsnor med ett visst intresse ska kunna göra det de är intresserade av och samtidigt bete sig som lägre stående varelser.
Det får de som vinner på det hela göra.

För vad vinner jag och mina medmänniskor på att SM-bucklan hamnar hos Black Armys hjältar?
Inte ett jävla något.

//Glenn

Inga kommentarer: