fredag 11 juni 2010

Annelie Enochson - politiker som inte svarar på frågor

Den kristdemokratiska riksdagsledamoten Annelie Enochson från Göteborg skrev redan samma dag som den israeliska militären bordade Ship to Gazas fartyg på sin blogg att Israel gjorde rätt.
“Israel har ingen anledning att släppa in dessa transporter eftersom man förmodar att vapen också kommer att distribueras till Gaza. Denna förmodan visade sig vara helt rätt när Israel bordade fartygen efter att de inte ville stanna och de propalestinska aktivisterna ombord var beväpnande med skjutvapen när de inväntade de israeliska soldaternas stormning”, skriver hon bland annat.

Enochson har inte mycket till övers för frihetsflottiljen Ship to Gaza – den är i hennes ögon bara ett propagandajippo, där ”man använder bland annat vänsterparlamentariker som megafoner för Hamas som medpassagerare ombord de undermåliga fartygen samt använder barn som mänskliga sköldar”.
“Att detta är ett väl arrangerat jippo visar sig inte minst när man så snabbt kommer att ha demonstrationer på olika torg och utanför Israeliska ambassader - allt i syfte att demonisera Israel!”, skriver Enochson.

Sedan hon publicerade detta inlägg på sin blogg har det inte varit lätt att få tag i henne. När jag på torsdagen lyckas frågar jag henne varifrån hon så snabbt hämtade information om de mänskliga sköldarna och skjutvapnen ombord.
– Om du fortsätter att läsa min blogg kan du se varifrån informationen kommer. Jag har försökt lägga ut så mycket jag kan där, säger Enochson.
– Jag svarar inte på journalisters frågor, fortsätter hon.

När jag ska fråga henne hur det kommer sig att hon – en folkvald riksdagsledamot, representant för den svenska befolkningen, som uppenbarligen inte är rädd för att skylta med sin uppfattning också när den avviker från partilinjen – inte svarar på journalisters frågor har Annelie Enochson redan lagt på luren.

Kristdemokraternas pressekreterare Miriam Arrebäck har redan tidigare talat om för mig att Kristdemokraterna inte står för Enochsons uttalanden.
– Nej. Och hon vet att det inte är partiets linje. Men det förekommer inom alla partier att det finns ledamöter som sticker iväg i enskilda frågor. Just i den här frågan har ju MUF-ordföranden också varit ute och uttalat en uppfattning och det finns ingen som tror att det är Bildts eller Reinfeldts linje.
Arrebäck hänvisar till det uttalande Holger Gustafsson, kristdemokraternas talesman i utrikesfrågor, gjort på partiets hemsida där han tar avstånd från våldshandlingarna i samband med bordningen och konstaterar att den bör få allvarliga konsekvenser om den ägde rum på internationellt vatten.

– Vi har yttrandefrihet och Enochson har på bloggen uttryckt vad hon tycker. Vi kan inte censurera henne, säger Arrebäck.
När jag berättar för den kristdemokratiske pressekreteraren att Enochson lagt på luren mitt i min fråga om varför hon inte svarar på frågor säger Arrebäck:
– Det låter väldigt otrevligt. Hon blev tydligen utsatt för en fuling av Rapport, där hon förklarade att hon inte ville kommentera men blev inspelad i alla fall. Hon är kanske rädd för att det ska upprepas.
– Men är det inte konstigt att en folkvald representant för befolkningen inte svarar på frågor från befolkningen?
– Jo absolut, jag håller med om det – jag kan inte försvara att hon gör så. Och eftersom hon inte uttalar sig för partiets räkning finns ingen annan som kan svara åt henne. Jag är ledsen att det blev så, säger Miriam Arrebäck.

Länkarna Enochson lagt på sin blogg för att visa varifrån hon får sin information fungerar inte. Ett klipp från turkisk TV ska visa att ett barn var med ombord, men ingenting sägs om att denne gosse ska agera mänsklig sköld.
Några belägg för sitt påstående om att det fanns skjutvapen ombord på båtarna ger Enochson inte alls.
– När hon pratar om vad som skulle ha funnits ombord är det bara ren spekulation, säger hennes eget partis pressekreterare Miriam Arrebäck.

Inga kommentarer: