Kolla in den här chatten som idag ägde rum mellan mig och någon typ av företag som tror att man ska ta det på allvar.
System: “Välkommen till Telenors prisbelönta Kundservice - bäst i test enligt tidningen Mobil - för andra året i rad! Du pratar med Linnea. Vad kan jag hjälpa dig med?”
08/03/2009 10:12:56AM Lasse Franck: "Jag undrar om ni kan ge mig några argument för att inte byta leverantör. 3-snubbarna ger nya kunder en gratis iPhone 3G, vilket jag gärna skulle ha - istället för den totalt usla telefon jag fått via er och har idag."
Kundservice (Linnea): “Om du är intresserad av en ny telefon som tex IPhone 3GS så kan du hittar våra erbjudanden på hemsidan”
Lasse Franck: "kan jag få en sådan gratis vid förlängning av abonnemanget? annars kan jag ju lika gärna byta leverantör."
Kundservice (Linnea): “Nej, du får den inte helt gratis eftersom telefonen är dyr och då får du betala en förhöjd månadsavgift”
Lasse Franck: "okej. då byter jag förmodligen leverantör. och konstaterar att det är underligt att ni inte är mer måna om att behålla era kunder. min firma har varit kund hos er sedan den registrerades 1997 och jag tycker inte att ni det senaste året har motsvarat förväntningarna alls."
Kundservice (Linnea): “Vi tycker det är väldigt tråkigt att du valt att lämna oss och vi hoppas naturligtvis att snart få se dig som vår kund igen. Du är alltid välkommen tillbaka!”
Vad är förvånande med det här?
Dels att företaget pissar på kunder som varit sådana i tolv år.
Dels att den prisbelönta kundservicen, när man talar om för dem att man "förmodligen" byter leverantör bemöter det med: "Vi tycker det är väldigt tråkigt att du valt att lämna oss..." De vill inte ha kunder?
Ett leverantörsbyte framstår som ganska givet.
Snäll som jag är tänker jag ändå att jag kan ge företaget en chans till. Det kanske bara var Linnéa som hade en dålig dag. Så jag ringer upp och talar med Martin. Han verkar förstå min förvåning över Linnéas prisbelönta bemötande. Men kan inte påverka telefonpriserna. När han undrar vad jag är ute efter förklarar jag att jag vill se någon sorts ansträngning från företagets sida, en vilja att behålla mig som kund, något argument för att bemöta konkurrenternas erbjudanden.
Han ber mig dröja kvar. Det gör jag. I femton minuter, innan jag kopplas bort och samtalet bryts.
Telenor - betrakta er som bortkopplade.
***
Uppdatering, 11.24:
System: “Välkommen till Telenors prisbelönta Kundservice - bäst i test enligt tidningen Mobil - för andra året i rad! Du pratar med Linnea. Vad kan jag hjälpa dig med?”
Lasse Franck: "Hej igen!"
Lasse Franck: "Läs det här och försök säga någonting begåvat: http://lassefranck.blogspot.com/2009/08/pa-skoj.html"
Kundservice (Linnea): “VAd kan jag hjälpa dig med=”
Lasse Franck: "Det har jag ju talat om. Är du blind?"
Kundservice (Linnea): “Jag ser det men jag undrar om det finns något jag kan hjälpa dig med.”
Lasse Franck: "Under länken "Kontakta oss" på er hemsida finns inga e-postadresser. har ni inga sådana? jag skulle gärna komma i kontakt med din chef."
Kundservice (Linnea): “Om du dröjer..”
Lasse Franck: "För något begåvat kunde du alltså inte säga, även om du försökte?"
Lasse Franck: "Jag dröjer. Det är det jag brukar göra när jag är i kontakt med er."
Kundservice (Linnea): “Här kan du hitta vår ledning. http://www.telenor.se/privat/om-telenor/sverige/ledning.html Dock finns dessa sätt på hemsidan det enda sätt med att kontakta oss.”
Lasse Franck: "Du uttrycker dig en smula svårbegripligt: Dock finns dessa sätt på hemsidan det enda sätt med att kontakta oss. Vad betyder det? Det var inte just din medverkan som gjorde att ni fick priset ni ideligen skryter med va?"
Lasse Franck: "Hur gör jag för att komma i kontakt med Martin Petersén och Mats Lundquist?"
Kundservice (Linnea): “Du kan skriva in eller faxa till oss om du har något som du inte anser att du vill ta med kundservice. Vår adress är: Telenor Sverige AB, 371 80 Karlskrona.”
Kundservice (Linnea): “Vårt faxnummer är: 0455-331 222”
Lasse Franck: "Ser man på. E-post är lite för modernt för ett företag i kommunikationsbranschen?"
Kundservice (Linnea): “Du kan även ringa vår växel på 0455-33 10 00”
Lasse Franck: "Tack. Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag."
Kundservice (Linnea): “Jag önskar dig en trevlig dag.”
Matthew Ward - Fade to white
5 år sedan
5 kommentarer:
Hej Lasse,
försökte hitta din mailadress utan framgång - svarar istället via bloggen.
Naturligtvis ser vi gärna att du förblir Telenorkund. Uppfattar det som att du är intresserad av iPhone 3GS med abonnemang - vi kan tyvärr inte ge bort dem gratis (det gör inte våra konkurrenter heller), däremot kan vi erbjuda ett flertal bra abonnemang, som bland annat innehåller obegränsad surf och marknadens lägsta minutpriser. För mer info, se: http://www.telenor.se/privat/mobiltelefoni/iphone.html.
Beklagar att du upplever dig oschysst behandlad av vår Kundservice. Väljer du trots detta att fortsätta som Telenorkund hoppas vi bättre kunna leva upp till dina krav.
Mvh,
Marcus, Telenors Informationsavdelning
Marcus, vän i förödelsens stund!
Sannolikheten att jag gör det valet är närmast obefintlig.
Ety jag misstänker att också era konkurrenter erbjuder ett flertal bra abonnemang - trots att jag inte pumpat in pengar till dem de senaste tolv åren.
Och kanske har de också en fungerande kundtjänst (prisad eller ej - de som delat ut ert pris är naturligtvis underrättade om hur jag upplever mottagaren av det).
Jag har varit i kontakt med er kundtjänst åtminstone sex-sju gånger den här sommaren bara för att be dem att om och om igen skicka nya internetinställningar till den häpnadsväckande dåliga telefon (Sony Ericsson T650i) som ert partnerföretag Svensk Mobiltjänst, som faktiskt fungerar ännu sämre än ert och som jag rekommenderar alla att undvika, lurat på mig.
Sannolikheten att jag rekommenderar alla mina bekanta att undvika också er är alltså betydligt större.
P.S.
Jag trodde inte att ni nyttjade e-post.
Lasse, du har fel - de nyttjar fortfarande inte e-post. Uppenbart att Telenors kundservice sker genom svar på blogginlägg.
Marcus,
jag har ju ingen e-postadress till dig heller - ert företag väljer ju att inte skylta med några sådana - men du får gärna läsa också inlägget http://lassefranck.blogspot.com/2009/08/telenor-tramsar-vidare.html och lämna kommentarer till det.
Skicka en kommentar